Jesteśmy właśnie w trakcie zbierania wszystkich dokumentów, które musimy złożyć do banku wraz z wnioskiem o przyznanie kredytu hipotecznego na budowę domu. Aktualnie mamy na liście 15 pozycji dotyczących naszego zatrudnienia, zobowiązań finansowych oraz samej budowy. Dzisiaj chcieliśmy pokazać Wam krótką instrukcję KROK PO KROKU jak dostać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami w urzędzie skarbowym oraz ze składkami w ZUS.

 

Sytuacja każdej osoby lub pary starającej się o kredyt hipoteczny jest inna. Dlatego najpierw sprawdźcie w banku lub zapytajcie Waszego doradcę kredytowego jakie dokumenty potrzebne będą w Waszym przypadku. Zaświadczenia z ZUS i US wymagane są tylko w przypadku niektórych osób, a to zależy od sposobu ich zatrudnienia (rodzaj umowy lub posiadanej firmy).

Uważajcie, żeby nie poprosić urzędów o te zaświadczenia zbyt wcześnie (tak jak my to zrobiliśmy). Mają one 7 dni na wydanie zaświadczeń, a bank chce mieć je jak najbardziej aktualne. My poprosiliśmy o wypis i wyrys z ewidencji gruntów w tym samym czasie, w którym zawnioskowaliśmy o te zaświadczenia. Okazało się, że na wyrys i wypis czekaliśmy ponad miesiąc, a w tym czasie zaświadczenia się przedawniły. Teraz, skoro przechodzimy przez całą procedurę jeszcze raz, możemy Wam opisać co i gdzie należy wysłać 🙂

Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem w urzędzie skarbowym

Wejdź na stronę swojego urzędu skarbowego. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę “Urząd Skarbowy w …”. Następnie rozwiń menu Załatwianie spraw i kliknij w Pliki do pobrania. Tam znajdziesz plik (najczęściej pdf) do pobrania pt. Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem lub coś podobnego. Jest to wniosek, który musisz wydrukować i wypełnić. Oczywiście jeżeli bierzesz kredyt wspólnie z kimś, każdy z Was musi oddzielnie wypełnić taki formularz.

W każdym urzędzie skarbowym wzór wniosku może być różny. Jeżeli będziesz mieć wątpliwości jak wypełnić któreś z pól, zawsze możesz spróbować zadzwonić do urzędu. Numer telefonu znajdziesz w zakładce Kontakt na ich stronie.

Zgodnie z prawem urząd pobiera opłatę skarbową 21 zł za każdy wydawany wniosek. Na stronie urzędu znajdziecie numer konta, na który trzeba przelać opłatę. Pamiętajcie, żeby szukać numeru konta przeznaczonego do opłat skarbowych, a nie przelewania podatków czy opłaty akcyz. Jeżeli bierzecie kredyt we dwójkę i potrzebujecie po jednej kopii wniosku, zróbcie po jednym przelewie. Najpierw nadawcą przelewu na 21 zł niech będzie jedno z Was, a nadawcą drugiego – drugie. Wydrukujcie oba potwierdzenia przelewu. Urzędnikom w tej sposób będzie się łatwiej przeprocesować Wasz wniosek. Wyślijcie listem poleconym lub zanieście osobiście do urzędu wnioski spięte z potwierdzeniem przelewu. Na własnej skórze sprawdziliśmy, że lepiej jest zrobić przelew samemu, niż zapłacić w kasie w urzędzie, bo tam pobierana jest prowizja (u nas 2,50 zł od jednego wniosku). Urzędnicy mają siedem dni na wydanie Wam zaświadczenia. Możecie poprosić, żeby zostało do Was odesłane pocztą lub możecie odebrać je osobiście.

 

 

Zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS

Pobierz wniosek TUTAJ, wydrukuj go i wypełnij. Tak samo jak w przypadku US – jeden wniosek dla jednej osoby.

Poszukaj adresu swojego ZUS-u. Możesz TUTAJ wpisać swój kod pocztowy i sprawdzić pod który oddział podlegasz. Oddziały ZUS znajdują się w większych miastach, ale mają swoje inspektoraty w mniejszych miastach lub dzielnicach i w nich również możecie złożyć taki wniosek. W drugiej zakładce na tej stronie możecie znaleźć taką jednostkę.

TUTAJ znajdziesz instrukcję składania wniosku opisaną przez ZUS.

Powodzenia! Zbieranie dokumentów do wniosku o kredyt w przypadku budowy domu wymaga wytrwałości i trochę wolnego czasu. A to dopiero początek długiego procesu starania się o kredyt. W kolejnym artykule opowiemy Wam, jak to wyglądało w naszym przypadku.

 

Źródła
  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe

 

photo: pixabay
poprzedni post
następny post

dodaj komentarz