Energia słoneczna to nasza przyszłość, dlatego najlepiej już teraz przygotować się na jej nadejście. W ramach programu “Mój Prąd” zaraz po zakończeniu instalacji Waszych paneli fotowoltaicznych możecie dostać zwrot nawet do 5 tys. zł kosztów. Warunków do spełnienia nie jest wiele, a wniosek można uzupełnić przez internet. Wyjaśniamy jak dostać dofinansowanie na panele fotowoltaiczne.

Dofinansowanie będzie przyznawane na instalacje o mocy od 2 do 10 kW. Dofinansowanie może wynosić maksymalnie 50% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia, ale nie może przekroczyć 5 tys. zł.

Wniosek możecie składać dopiero po tym, gdy Wasza instalacja została już skończona. Jednak na to dofinansowanie mogą załapać się tylko instalacje skończone po 23 lipca 2019 roku (włącznie). Zakończenie instalacji to moment, w którym instalacja zostaje oficjalnie podłączona do sieci.

Nie ważne czy instalacja została wykonana na dachu domu, stojącego obok garażu albo na działce. Liczy się to, że energia z tych ogniw jest wykorzystywana przez Wasz dom.

Instalacja musi być wykorzystywana przez przynajmniej 3 lata. Dodatkowo po zbudowaniu tej instalacji po jakimś czasie możecie dołożyć kolejne panele, jeżeli tylko to nie zaburzy funkcjonowania dofinansowanej części instalacji.

źródło: mojprad.gov.pl

Wzięcie takiej dotacji nie blokuje Wam możliwości przepisania lub sprzedania domu. Jeżeli zrobicie to wcześniej niż po 3 latach, to wystarczy tylko przepisać umowę na nowego właściciela i poinformować o tym NFOŚiGW. Po 3 latach nie jesteście już do niczego zobowiązani.

Do wniosku należy dołączyć kopie faktur za dostawę i montaż instalacji. Nie można niestety dołączyć umowy sprzedaży, co oznacza, że do dofinansowania nie kwalifikują się panele kupione od osoby prywatnej (np. używane lub kupione wcześniej przez kogoś innego).

Instalację możecie wykonać samodzielnie, ale tylko jeżeli macie odpowiednie uprawnienia.

Natomiast koszty stworzenia instalacji można pokryć z kredytu komercyjnego, czyli na przykład hipotecznego lub gotówkowego. Nie liczą się tylko te kupione z kredytów dofinansowanych i udzielanych na warunkach preferencyjnych.

Kto może skorzystać z dofinansowania Mój Prąd

O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby, które z tej instalacji będą produkować energię elektryczną na własny użytek, a jej nadmiar odprowadzać do sieci. Nie ma tutaj ograniczeń co do dochodu na członka rodziny, co do wieku osób składających wniosek albo klasy energooszczędności domu.

O to dofinansowanie NIE można się ubiegać, jeżeli budowa tej instalacji fotowoltaicznej sfinansowana została preferencyjnymi kredytami, pożyczkami lub dotacjami pochodzącymi ze środków publicznych. Nie można po prostu skorzystać z dwóch programów naraz dla jednej instalacji.

Jedna osoba może złożyć kilka wniosków o dofinansowanie różnych instalacji, ale muszą one zasilać różne domy. Jedno dofinansowanie przyznawane jest na jeden dom (a dokładniej na jeden Punkt Poboru Energii (PPE)).

źródło: mojprad.gov.pl

Dopilnujcie, żeby faktura i umowa na pobór energii była wystawiona na jedną i tę samą osobę, np. tylko na męża albo tylko na żonę. Tylko jedna osoba może ubiegać się o takie dofinansowanie i wszystkie dokumenty powinny być wystawione na nią. Jeżeli macie źle wystawioną fakturę lub podpisaną umowę, zorientujcie się, czy można je skorygować.

Jeżeli macie wątpliwości, czy możecie wziąć takie dofinansowanie, napiszcie na adres mojprad@nfosigw.gov.pl i tam dopytajcie o szczegóły.

Opodatkowanie dofinansowania na fotowoltaikę

Dofinansowanie jest zwolnione z podatku dochodowego. Oznacza to, że w zeznaniu podatkowym PIT nie trzeba wpisywać go jako swój dochód.

Samo wykonanie instalacji opodatkowane jest przez VAT w wysokości 8%, czyli na fakturze za instalację powinien być doliczony VAT 8%.

Jak wypełnić wniosek o zwrot za panele fotowoltaiczne?

Najpierw zbierz dokumenty, które należy dołączyć do wniosku. Jeżeli będziesz wysyłać wniosek przez internet – zeskanuj je.

Dokumenty do wniosku o dofinansowanie paneli fotowoltaicznych:

  1. Kopia faktury za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej.
  2. Dowód zapłaty faktury/oświadczenie o dokonanej wpłacie.
  3. Oświadczenie dotyczące przetwarzania danych osobowych dla wnioskodawców Programu priorytetowego “Mój Prąd” (RODO).
  4. Zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające montaż licznika wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano.
  5. Oświadczenie o samodzielnym montażu instalacji (tylko w przypadku gdy instalacja jest montowana samodzielnie, przy założeniu posiadania niezbędnych kwalifikacji).

Jeżeli chcesz złożyć wniosek przez internet (do czego Was zdecydowanie zachęcamy!), przypomnij sobie login i hasło do swojego Profilu Zaufanego. Następnie przejdź na stronę Mój Prąd w domenie gov.pl i kliknij przycisk ZŁÓŻ WNIOSEK O DOFINANSOWANIE.

Po zalogowaniu się wypełnij wniosek i uzupełnij dane kontaktowe. Dokładnie sprawdź, czy podałeś właściwy email, bo to na niego otrzymasz potwierdzenie decyzji o przyznaniu dofinansowania na fotowoltaikę. Następnie dołącz skany swoich dokumentów, jeszcze raz wszystko sprawdź, podpisz wniosek elektronicznie i go wyślij.

Z emaili, które dostaniesz później, dowiesz się, co robić dalej.

 

Życzymy powodzenia i samych słonecznych dni!

 

Zapisz się do nasz newsletter i otrzymaj prezent!

 

Źródła:

  1. Serwis Rzeczypospolitej Polski – NFOŚiGW (dostęp 5.03.2020)
  2. Strona programu Mój Prąd (dostęp 5.03.2020)
poprzedni post
następny post

dodaj komentarz